Карпатські маги. Загадка мольфарів – хранителів українських Карпат.
З вікопомних часів у Карпатах живуть люди, котрі володіють надприродними здібностями, пише сайт spadok.org.ua. Вони “читають” зірки, повелівають бурями та громами, “зав’язують” і “розв’язують” дощ, заклинають змій. Можуть передбачати майбутнє та минуле, зцілюють недужих. Раз на рік вони йдуть у нікому не відомі печери, аби там, не бачачи Сонця, провести у зародку дванадцять днів і дванадцять ночей, очиститися й відродитися такими, якими вони бажають…
Їх називають по-різному: ворожбитами, відунами, віщунами, цілителями, химородниками, яритниками, відьмаками, потворниками, чарівниками, примівниками, кудесниками, планетниками або мольфарами. Слово “мольфар” найбільше прижилося серед гуцулів, мешканців південно-східної частини українських Карпат, оповилося легендами та стало асоціюватися з карпатськими відунами. Вперше, в Україні про мольфарів заговорили після виходу повісті Михайла Коцюбинського “Тіні забутих предків” у 1911 році, котра відразу стала культовою, ще пізніше — через півстоліття, після однойменної екранізації твору грузинським режисером Сергієм Параджановим.
Кожен мольфар має свій стиль роботи.
Ось як про гуцульських віщунів повідав сам мольфар, знахар, уродженець села Верхній Ясенів покійний Михайло Михайлович Нечай: “…Основна могутність мольфара у його словах та співах. Мольфар здатний творити як добро, так і зло. Кожному мольфару притаманний свій неповторний, так би мовити, стиль роботи. Деякі з них народжуються з магічними знаннями, тобто є мольфарами за спадком, які передаються з покоління в покоління однієї родини. Інших вчать. Одні оволодівають чорною магією, другі — білою… Це є мінус і плюс як штепсель, тут плюс, а тут мінус – це чорні та світлі сили та між ними йде боротьба. З цього починається життя, цим воно і продовжується. Мольфар має бути глибоко духовною особистістю, бо він звертається до Бога та небесних сил з проханням про допомогу. Якщо мольфар чинить неправедно і порушує закони Природи, він може бути позбавлений магічних можливостей… Я хочу знайти учня, але досі ще не зустрів такої людини. Він повинен любити людей природу, а не гроші. А де ж такого дурня знайти, адже сьогодні навіть гроші люблять. Чесно кажучи, я вже знаю дату своєї смерті. Знаю, від чого помру, але сподіваюся, що до того часу з’явиться все ж людина, у якої є покликання стати мольфаром. Без нього нашій традиції – кінець”.
Мольфари – слов’янські волхви?
Селилися карпатські чарівники переважно на окраїнах сіл, у високогір’ї, де їх ніхто не знав і не бачив. Доводилось долати чималі дистанції, аби доступитися до відлюдника. Відчайдухи долали бурхливі потоки Тиси, Прута або Черемоша – найосновніших та наймагічніших карпатських рік, переходили напівзруйнованими підвісними мостами-кладками, блукали гущавинами лісу, підіймались безлюдними кам’янистими тропами, і аж тоді, на самому ґруні, вкритому густим туманом, являлась мандрівнику ґражда мольфара… Кожен, хто пройшов таку подорож, вже був достойним, вже заслужив, щоб поважний старець вислухав його, дав гідну пораду.
Не всі мольфари – похилені старці, їх зображали по-різному: дужими, вусатими, бороданями, з важким поглядом і чорними густими пасмами, у косматій ґуні, мудрецями. Іноді й неможливо було пізнати – чи то дядько, чи старець, чи просто леґінь, який подався у мольфарство. Багато хто споріднює їх зі старослов’янськими волхвами. Зрештою, Олег Гуцуляк у своїй книзі «Пошуки заповітного царства» наводить читача на цікаві роздуми: відомі нам слов’янські волхви – це, можливо, карпатська жрецько-шаманська група кельтів – волохи (галл. Volcae), пов’язана з тотемом вовка, котрі мігрували з Італії (Влохії) в Карпати. Тут вони осіли та асимілювали частину балканських етносів, утворивши цілу націю – романи (румуни) та заснували царство Валахію.
Чорний кіт – “прикордонник” паралельних світів.
Доповнює образ мольфара чорний кіт. Саме чорні коти - неодмінні учасники магічних обрядів і таїнств з давніх-давен. Так, у XIV столітті християнська інквізиція спалювала на вогнищах не тільки відьом, але і їх чорних приспішниць – кішок, як їхніх співучасниць. Відомий гуцульський мольфар Михайло Нечай, зазвичай, до своїх гостей виходив з чорним котом на ім’я Млинцур, й не дивно, тому що саме чорний кіт тонко відчуває ауру людини, енергетику, уловлює її думки, може визначити хворе місце, а також захищає свого володаря від усіх можливих вроків та псувань, відвертає блискавки від оселі. Кіт для мольфара – своєрідний оберіг, “прикордонник” паралельних світів, ладнає простір, у якому живе і творить чародій. Борони Боже бити чи знущатися з кота – за це неминуча розплата. Якщо собака ще може господареві пробачити зухвалість, то кішки не зроблять цього ніколи.
З вікопомних часів у Карпатах живуть люди, котрі володіють надприродними здібностями, пише сайт spadok.org.ua. Вони “читають” зірки, повелівають бурями та громами, “зав’язують” і “розв’язують” дощ, заклинають змій. Можуть передбачати майбутнє та минуле, зцілюють недужих. Раз на рік вони йдуть у нікому не відомі печери, аби там, не бачачи Сонця, провести у зародку дванадцять днів і дванадцять ночей, очиститися й відродитися такими, якими вони бажають…
Їх називають по-різному: ворожбитами, відунами, віщунами, цілителями, химородниками, яритниками, відьмаками, потворниками, чарівниками, примівниками, кудесниками, планетниками або мольфарами. Слово “мольфар” найбільше прижилося серед гуцулів, мешканців південно-східної частини українських Карпат, оповилося легендами та стало асоціюватися з карпатськими відунами. Вперше, в Україні про мольфарів заговорили після виходу повісті Михайла Коцюбинського “Тіні забутих предків” у 1911 році, котра відразу стала культовою, ще пізніше — через півстоліття, після однойменної екранізації твору грузинським режисером Сергієм Параджановим.
Кожен мольфар має свій стиль роботи.
Ось як про гуцульських віщунів повідав сам мольфар, знахар, уродженець села Верхній Ясенів покійний Михайло Михайлович Нечай: “…Основна могутність мольфара у його словах та співах. Мольфар здатний творити як добро, так і зло. Кожному мольфару притаманний свій неповторний, так би мовити, стиль роботи. Деякі з них народжуються з магічними знаннями, тобто є мольфарами за спадком, які передаються з покоління в покоління однієї родини. Інших вчать. Одні оволодівають чорною магією, другі — білою… Це є мінус і плюс як штепсель, тут плюс, а тут мінус – це чорні та світлі сили та між ними йде боротьба. З цього починається життя, цим воно і продовжується. Мольфар має бути глибоко духовною особистістю, бо він звертається до Бога та небесних сил з проханням про допомогу. Якщо мольфар чинить неправедно і порушує закони Природи, він може бути позбавлений магічних можливостей… Я хочу знайти учня, але досі ще не зустрів такої людини. Він повинен любити людей природу, а не гроші. А де ж такого дурня знайти, адже сьогодні навіть гроші люблять. Чесно кажучи, я вже знаю дату своєї смерті. Знаю, від чого помру, але сподіваюся, що до того часу з’явиться все ж людина, у якої є покликання стати мольфаром. Без нього нашій традиції – кінець”.
Мольфари – слов’янські волхви?
Селилися карпатські чарівники переважно на окраїнах сіл, у високогір’ї, де їх ніхто не знав і не бачив. Доводилось долати чималі дистанції, аби доступитися до відлюдника. Відчайдухи долали бурхливі потоки Тиси, Прута або Черемоша – найосновніших та наймагічніших карпатських рік, переходили напівзруйнованими підвісними мостами-кладками, блукали гущавинами лісу, підіймались безлюдними кам’янистими тропами, і аж тоді, на самому ґруні, вкритому густим туманом, являлась мандрівнику ґражда мольфара… Кожен, хто пройшов таку подорож, вже був достойним, вже заслужив, щоб поважний старець вислухав його, дав гідну пораду.
Не всі мольфари – похилені старці, їх зображали по-різному: дужими, вусатими, бороданями, з важким поглядом і чорними густими пасмами, у косматій ґуні, мудрецями. Іноді й неможливо було пізнати – чи то дядько, чи старець, чи просто леґінь, який подався у мольфарство. Багато хто споріднює їх зі старослов’янськими волхвами. Зрештою, Олег Гуцуляк у своїй книзі «Пошуки заповітного царства» наводить читача на цікаві роздуми: відомі нам слов’янські волхви – це, можливо, карпатська жрецько-шаманська група кельтів – волохи (галл. Volcae), пов’язана з тотемом вовка, котрі мігрували з Італії (Влохії) в Карпати. Тут вони осіли та асимілювали частину балканських етносів, утворивши цілу націю – романи (румуни) та заснували царство Валахію.
Чорний кіт – “прикордонник” паралельних світів.
Доповнює образ мольфара чорний кіт. Саме чорні коти - неодмінні учасники магічних обрядів і таїнств з давніх-давен. Так, у XIV столітті християнська інквізиція спалювала на вогнищах не тільки відьом, але і їх чорних приспішниць – кішок, як їхніх співучасниць. Відомий гуцульський мольфар Михайло Нечай, зазвичай, до своїх гостей виходив з чорним котом на ім’я Млинцур, й не дивно, тому що саме чорний кіт тонко відчуває ауру людини, енергетику, уловлює її думки, може визначити хворе місце, а також захищає свого володаря від усіх можливих вроків та псувань, відвертає блискавки від оселі. Кіт для мольфара – своєрідний оберіг, “прикордонник” паралельних світів, ладнає простір, у якому живе і творить чародій. Борони Боже бити чи знущатися з кота – за це неминуча розплата. Якщо собака ще може господареві пробачити зухвалість, то кішки не зроблять цього ніколи.